Aspergerjournalistiek

Mijn jongste zoon, Floris (2001), heeft één van de vijf vormen van autisme: de Stoornis van Asperger. Bij het woord ‘autisme’ lijken mensen soms te denken aan iemand die in een hoekje zit, vreemde bewegingen maakt, een laag IQ heeft en helemaal niet communiceert. Bij het Syndroom van Asperger is niets minder waar. Floris is juist slim, creatief en functioneert onder de juiste omstandigheden prima. Kinderen met Asperger hebben meestal geen taalachterstand. Toch heeft Asperger wel een behoorlijke invloed op de taal en het gebruik er van. Ook op mij als Tekstpiloot!

‘Aspergerjournalistiek’

Als student journalistiek in Utrecht leerde ik dit als eerste: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Krantenkoppen en artikelen moeten er aan voldoen. Duidelijke, bondige informatie. Alle feiten moeten er in staan. Een nieuwsbericht moet bovendien ‘oprolbaar zijn’: het belangrijkste moet bovenin staan zodat je alleen de lead hoeft te lezen. Dat werkt bij Floris eigenlijk ook prima. Helder, duidelijk en feitelijk. “Zullen we vanmiddag ergens een keer wat leuks gaan doen?” Fout. Niet duidelijk. “Wij gaan vanmiddag om half vijf samen een ijsje halen bij Talamini in de stad.” Beter!

Tip van Tim: Aspergerjournalistiek

Figuurlijke taal

Ook hebben Helden met Asperger (Géén Asperges!) meestal moeite met figuurlijke taal. Ze hebben de neiging alles letterlijk te nemen. Toegegeven: dat sluit taalmatig niet altijd aan bij mijn karakter en beroep. Als copywriter ben ik juist gewend in beeldtaal te denken en met taal te spelen. “Wellicht kun je je nu losrukken van je drukke computeractiviteiten om wat aandacht te besteden aan bijvoorbeeld je huiswerk voor wiskunde?” heeft over het algemeen geen resultaat. Het moet letterlijk zijn! Ook sarcastische humor werkt niet zo goed. “Ik plak je achter het behang!” levert slecht het antwoord “We hebben geen behang” op. En vragen of-ie een “Kikker in z’n keel” had, had ik beter niet kunnen doen. Vervelende, slapeloze nacht.

Food for thought

Hoe dan ook; door de Asperger van Floris is er een taalkundige wereld voor me open gegaan en heb ik geleerd nog intensiever en vanuit nog meer perspectieven naar taal te kijken. Eén van de belangrijkste conclusies die voor mij beroepsmatig weer eens is bevestigd: doelgroepgerichte copy is geen loze kreet. Het is de belangrijkste voorwaarde om jouw boodschap effectief op je doelgroep over te brengen. Of je een product verkoopt in een webshop, je skills aanbiedt, het fijnste restaurant ter wereld hebt of publiek moet informeren over een overheidsmaatregel maakt niet uit. Verschillende groepen mensen spreek je aan op verschillende manieren.  Bedankt Floor!

AuTIMatisch

Kinderen (en volwassenen) met Asperger zijn helemaal niet lastig of ‘raar’; ze beleven de wereld nét even anders. Om dat onder de aandacht te brengen, mee te helpen de awareness te vergroten en te informeren over deze vorm van autisme startte ik de Facebookpagina Autimatisch. Held met Asperger TIM geeft tips. Het artwork is van Artdirector Patrick Nijhuis.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Leave a Reply

Your email address will not be published.

%d bloggers liken dit: